vrijdag 30 januari 2015

Pin-Up shoot

In oktober 2014 werd het idee geboren. Rafaela zat tijdens de OpenDierenDag als gastvrouw aan tafel. Tussen de klanten door konden we bijkletsen. Zij wilde graag eens een lingerieshoot doen om haar vriend te verrassen. Ik wilde heel graag eens een pin-up shoot doen, om te kijken of dit mijn ding was. Aan die tafel maakte we toen de afspraak om een pin-up shoot te gaan doen. Meteen een datum geprikt in januari en het internet opgedoken om 2 kledingsets te bestellen.

Datum en kleding was geregeld. Nu was het vooral veel lezen en kijken om een beeld te krijgen van wat ik precies wil en wat ik niet wil.

Al lezend en kijkend krijg je steeds meer het gevoel, dit is leuk om te doen. Veel leuker dan wat je tegenwoordig bij veel foto (en fouto)grafen ziet... meiden in lingerie die net te uitdagend zijn, foto's waar het scherpstel-punt op bepaalde lichaamsdelen ligt. Foto's waarbij je het gevoel krijgt dat men alles wil laten zien en denkt dat dat sexy is. Nee dat is het... en dat zijn ook niet de foto's die ik wil maken. Ik wil foto's maken die sexy en uitdagend zijn, zonder al te veel te laten zien. Foto's in een mooi retro/vintage badpak, bikini of jurkje. Foto's die iets laten zien, maar net te veel. Foto's die niet te veel onthullen, maar wel de fantasie-prikkelen. Dat is pin-up!

Een goede omschrijving van pin-up (model) kon ik op internet niet vinden. Samen gesprokkeld uit wat ik tegen kwam, zou dit een goede samenvatting zijn: Pin-up is ontstaan in de 19de eeuw, waar de burlesque danseressen licht uitdagende foto's als visitekaartje gebruikt. In jaren 50 werd pin-up vooral populair door de actrices en modellen die voor die tijd schaars geklede en uitdagende foto's lieten maken. De naam pin-up is afgeleid van het opprikken van een foto van een schaars gekleed fotomodel of actrice. Die foto kon een ansichtkaart, afbeelding uit een tijdschrift of affiche zijn.

Bekende pin-up-modellen waren onder andere:



Als ik pin-up voorbeelden bekijk, dan zijn er twee categorieën voor mij:
1) oeps mijn rokje blijft haken foto, veelal in een huiselijke setting
2) ik trek je aandacht, ik verleid je, ik maak je gek, maar je mag er alleen maar naar kijken en aankomen niet. En ik laat je vooral niet meer zien dan wat je nu ziet.

Na de voorbereiding volgt de fotoshoot... 
22 januari was het zover. Spannend!!! Toch wel nerveus, want dit is nieuw voor mij. En perfectionistisch als ik ben, leg ik de lat hoog voor mezelf. Ik wil het beste resultaat... dus een beetje extra druk wat ik mezelf op leg.

Voordat ik aan de slag mocht, moest Rafaela in de visagie. Katinka ging druk aan de slag met rollers voor krullen, make-up kwastjes, oogschaduw, lipstift, potloden, enzovoort. Langzaam transformeerde Rafaela van haar dagelijkse zelf naar een model met een uitdagende uitstraling.
Kleding aan en dan tijd om te shooten!

Op internet had ik een goede uitleg gevonden van 4 pin-up-poses: L-shape ... S-shape ... leggs up ... over the shoulder. Heel fijn die uitleg, maar in praktijk pakken ze toch anders uit. Ze voelen en ogen minder natuurlijk, dan de omschrijving doet lijken. Maar met dit als basis en met een vleugje improvisatie,  dan kom je een heel eind! Net als al die mooie voorbeeld-foto's... leuk ter inspiratie, maar probeer ze niet 100% na te doen, want vaak heeft het model andere curves en vormen dan jouw model, waardoor het heel anders uitpakt.


Gaande weg de shoot kwamen zowel Rafaela als ik los. Gekke ideeën, lachen gieren en brullen. Het werd weer een shoot als vanouds. Pin-up met een eigen twist. En dat was wat ik wilde bereiken!
Gelukkig hadden we Katinka als lieftallig assistente, die niet alleen krullen op de plek mocht drukken, maar ook voor het oeps effect mocht zorgen en de fiets vast houden. En ook zij bracht leuke ideeën in en zorgde voor de mentale ondersteuning en voldoende lachsalvo's


Na de shoot was het nog zoeken naar een passende nabewerking. Een eigen handtekening en stijl aan de reeks geven. Ik wist dat ik geen basisbewerking wilde, ik wilde een oude vintage look, waarbij de make-up goed tot zijn recht kwam. Flink lopen puzzelen in LightRoom een juiste balans te vinden, zodat het een lichte sepia touch krijgt, waarbij de kleuren deels behouden blijven en toch zachtjes knallen. Dankzij de goede feedback van Rafaela heb ik de nabewerking kunnen fine-tune, zodat het echt mijn bewerking is, passend bij deze stijl van fotografie en passend bij mij.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten